Bättre självkänsla – Tips på vägen

2 augusti, 2012 | 0 kommentarer | Kategorier: Nina Jansdotter

För att må bra och kunna prestera utan att bränna ut sig behöver man ha en hög självkänsla. Till skillnad från självförtroendet som mer bygger på att någon annan, utifrån ska se och bekräfta en som ”duktig och duglig” så kommer självkänslan inifrån, av känslan att man duger som man är – som människa.

Här kommer några punkter som inspiration.
1. Försök sluta jämföra dig med andra
Du är bra och du duger precis som du är, oavsett vad andra gör och hinner med på jobbet. Istället för att ständigt låta dig
bländas av andra – ge dig själv en klapp på axeln för att du gör så gott du kan. Javisst är du inte perfekt, men vem är det egentligen? Det finns alltid mer att lära och tur är väl det för annars hade det väl varit ganska trist.

2. Lyssna på vad din kropp behöver 
Ta väl hand om din kropp och lär dig lyssna mer på vad den behöver för att orka. Pressa inte på mer när du har jobbat tillräckligt och kroppen är trött och vill ta en paus. Vila när du behöver vila. Rör på dig när kroppen behöver det och ät bra mat. Unna dig gärna en skön och välgörandemassage när du känner dig sliten. När du ”servar” din kropp ger du dig själv ett budskap om att du är viktig.

3. Säg tack när någon ger dig en komplimang
Lär dig ta emot positiv feedback när du får den. Säg ”tack” när någon säger något vänligt till dig istället för att hänvisa till att du ”nog hadetur som fick det där toppjobbet” eller ”att det är ditt fantastiska team som står för resultatet”.

4. Omge dig med människor som stöttar 
Vår omgivning påverkar oss mer än vi tror. Det är lättare att bejaka sig själv i ett sammanhang med positiva människor. Att vara positiv innebär dock inte att man alltid måste vara klämkäck utan det handlar mer om att man främst fokuserar på att se möjligheter istället för att fasta i det gamla och sådant som inte fungerar. Säg ja till människor som ger dig värme, kraft och energi. Säg nej till sammanhang där du bromsas upp av avundsjuka,gnäll, skitsnack eller annat onödigt.

5. Minska lite på dina egna krav
De egna kraven är oftast värst. Be din inre kritiker vara tyst ibland så du kan jobba ifred. Påminn dig om att du faktiskt har tillåtelse om attmisslyckas med vad som helst utan att vara misslyckad som människa– se det som att du får mer livsvisdom istället. Det är ofta genom misslyckanden som man faktiskt har möjlighet att utvecklas mest.

6. Bejaka positiva tankar
Lär dig bejaka peppande och uppmuntrande tankar istället för att låta kritiska tankar få fäste i ditt inre. Upprepa ofta för dig själv ” jag är bra”, ”jag duger”, ”jag är värdefull” ”jag är bra nog”. Även om det kanske känns knasigt så hjälper det ändå på sikt. När du ser dig själv i spegeln ta ögonkontakt med dig själv och le.

7. Be om hjälp om det känns för svårt
Är din självkänsla mycket låg kan det ta längre tid att bryta dina negativa tankemönster. Anlita gärna professionell hjälp exempelvis en samtalsterapeut, psykolog, kurator, coach eller en mentor om det blir för tufft eller om du upplever att det går alldeles för långsamt på egen hand. Tänk dock på att allt förändring tar tid så ha tålamod och fira alla små, små framsteg du gör på vägen.

Inga kommentarer än.

Skicka kommentar