Toppform året runt

2 augusti, 2012 | 0 kommentarer | Kategorier: Lovisa Ryding

Matens betydelse när det kommer till att få resultat av genomförda träningspass och samtidigt öka din kropps prestationsförmåga är central. En fysiskt aktiv person med dålig kosthållning erhåller således inte de resultat som dennes träningsinsatser borde resultera i.
En dålig kosthållning inkluderar inte mat från samtliga matgrupper (Proteiner, kolhydrater och fett) och tillgodoser inte heller kroppen med de vitaminer och mineraler som är viktiga för att kroppens funktioner ska verka optimalt.
Den senaste trenden är att inte äta kolhydrater, något som för vissa fungerar bra medan det för andra kan vara ödesdigert.
För en fysiskt mycket aktiv person som dessutom har som mål att bygga upp sin kropp både estetiskt och funktionellt är kolhydrater enligt mig ett måste. Är man däremot en individ som inte är särskilt aktiv, eller enligt en teori som jag har, en kvinna efter menopaus (då menstruationen upphört) kan det fungera bra att dra ner på kolhydraterna. Då har ju musklerna och kroppen inte samma behov av denna typ av energi.
Det finns tillfällen då kolhydrater kan och måste tillföras för att musklerna ska kunna utvecklas samt för att din träning på längre sikt ska kunna göra din kropp till en mer effektiv förbränningsmaskin där inte eller fettoxidationen behöver påverkas, direkt efter avlutat träningspass.
Efter avslutat träningspass kommer kroppen att jobba på en högre växel, först under cirka 40 minuter för att åter bygga upp kroppens snabba energiförråd och därefter under ytterligare en dryg timme men då på en lägre nivå. Under denna tid kan du med gott samvete äta kolhydrater och gärna snabba sådana. Men kom ihåg att lagom är bäst.
Allt eftersom dagen går kan man dock skära ner på kolhydraterna som förutom efter träningen skall vara av långsam sort för att sedan äta ett kolhydratfattigt mål tre timmar innan läggdags.
Svårt att få med allt i en sådan här text när man dessutom inte har någon direkt fråga att svara på, så fråga gärna på.

Jag vet att det finns väldigt olika åsikter om detta men med min erfarenhet och den forskning och fysiologi jag har tagit del av under de tjugo åren jag har varit aktiv så är det det här som fungerar i ett längre perspektiv. Som får dig att klara av att behålla din vackra fasta och starka kropp och psyke år ut och år in. Det finns väldigt få genvägar och ska man ge sig på en sådan krävs en mer specialinriktad dialog mellan individen och en kunnig specialist för att inte riskera att kroppen hamnar i en obalans som är väldigt svår att ta sig ur och som i värsta fall kan sluta med en ätstörning eller bristsjukdommar.
Jag har ätit såhär i större delen av mitt liv och är i samma form året runt.

Inga kommentarer än.

Skicka kommentar